کوی مهر، محله‌ای مدرن و در حال توسعه

با توجه به تغییر الگوهای شغلی و افزایش روزافزون موقعیت‌های دورکاری در سال‌های اخیر، شاهد موج مهاجرت معکوس از شهرهای بزرگ به شهرها و مناطق حومه‌ای هستیم. بسیاری از افرادی که از این امکان برخوردار هستند تا محل سکونتشان را فارغ از نزدیکی به محل کار خود انتخاب کنند ترجیح می‌دهند تا در شهر و محله‌ای زندگی کنند تا دارای آب و هوای بهتر، شلوغی کمتر و آرامش بیشتری نسبت به پایتخت و شهرهای بزرگ باشد.
یکی دیگر از خصوصیاتی که شهرهای حومه‌ای را تبدیل به انتخابی ایده‌آل برای افراد دورکار می‌کند قیمت پایین‌تر خانه و آپارتمان نسبت به شهرهای بزرگ و پایتخت است. کرج به عنوان یکی از نزدیکترین شهرها به پایتخت از قدیم محل سکونت افراد زیادی بوده است که شاغل تهران هستند و مهرشهر که سبزترین منطقه کرج است یکی از محبوب‌ترین مناطق این شهر است. قدمت مهرشهر به دهه 50 شمسی می‌رسد و محله «کوی مهر» که در سال‌های اخیر به سرعت در حال توسعه است قدیمی‌ترین محله مهرشهر و دارای تاریخچه‌ای بسیار جالب است.
در این مطلب تاریخچه محله «کوی مهر» را بررسی می‌کنیم.

میدان سرو کوی مهر مهرشهر کرج

نشریه روابط عمومی سازمان مهرشهر

بنیان ساخت و ساز محله کوی مهر در حدود سال 1350 و قبل از فازهای یک و دو سه مهرشهر نهاده شده است. در شماره اول نشریه روابط عمومی سازمان مهرشهر که برای اطلاع‌رسانی در مورد مهرشهر تهیه و منتشر می‌شده، نکات جالبی در مورد ساختار شهری و زیرساخت این محله، وام برای ساخت خانه و طرح خانه‌های نمونه

در این نشریه ذکر شده است که «مهرشهر در مساحتی حدود 1000 هکتار و برای سکونت 40 هزارنفر طرح‌ریزی شده است. صرف‌نظر از «کوی مهر» که کلیه عملیات شهرسازی آن در مرداد 1351 خاتمه یافته و در حال بهره‌برداری است، مرحله اول شهرسازی مهرشهر در مساحتی حدود 260 هکتار نیز آغاز گردیده که در تابستان سال 1352 پایان خواهد یافت…»

وام برای خانه‌سازی در مهرشهر

با هدف توسعه سریع مهرشهر و تسهیل خانه‌سازی برای مردم، علاوه بر اعطای وام و تسهیلات مالی طرح‌های به صورت نمونه برای معماری خانه به شهروندان ارائه می‌شده و دفتری هم در همان محل برای راهنمایی بیشتر مراجعان مستقر شده بود.

طرح خانه های نمونه

سازمان عمران مهرشهر برای صاحبان اراضی که میل دارند ساختمان ویلای خود را در مهر شهر آغاز نماید آماده است نه تنها همه‌گونه کمک و راهنمایی فکری بنماید بلکه طرح خانه‌های ویلایی نمونه را در اختیار آنان قرار دهد. خواستاران میتوانند در این مورد به دفتر فنی سازمان عمران مهر شهر مراجعه نماید.

کوی مهر آماده است

کلیه عملیات شهرسازی کوی مهر که در قسمت جنوب غربی مهرشهر قرار دارد پایان یافته و ینک از هر حیث آماده زندگی است.
خیابانهای آسفالته با چراغهای مهتابی بسیار مدرن زیبایی خاصی به «کوی مهر» داده است. در تمام این منطقه بهیچ وجه سیم هوائی دیده نمیشود. تمام کابل کشی های برق و تلفن در زیرزمین بوده و از این رهدگذر هیچگونه خطری برای ساکنان این منطقه وجود ندارد. عملیات لوله کشی آب ، فاصلاب نیز پایان یافته است.

نشریه روابط عمومی سازمان مهرشهر شماره 1

مهرشهر شهر نمونه

نکته جالب توجه در این مطالب طراحی دقیق زیرساخت‌های شهری و شهرسازی و علاوه بر آن توجه به امکانات رفاهی، تفریحی و فرهنگی برای ایجاد یک شهر نمونه است.

در بخشی از این مطلب آورده شده است: «مطالعه احتیاجات اماکن عمومی مهرشهر از جمله مراکز آموزش که تهیه طرح مقدماتی یک مجموعه کودکستان و دبستان در دست اقدام است.»

شاید جالب‌ترین نکته این نشریه توجه به تشکیل انجمن‌های محلی در سال 1350 باشد:

«مطالعات در مورد تشکیل انجمنهای محلی بمنظور تشریک مساعی ساکنین مهرشهر برای نگهداری و اداره مهرشهر.»

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Latest News

ASA Center آساسنتر
اخبار

گزارش پیشرفت پروژه آسمان 12 (َASA CENTER) – بهمن ماه 1402

روشن کردن موتورخانه اصلی▫️تکمیل آسانسورها در مرحله استاندارد▫️تکمیل نورپردازی نما▫️ اتمام اجرای پیاده‌رو▫️نصب رول آپ‌های پارکینگ و تجاری‌ها▫️تکمیل و تحویل بانک خاورمیانه▫️اجرای نازک‌کاری واحد تجاری

ادامه مطلب »